ללמוד על עבודת צוות במחנה קיץ

לאורך כל השנה, הילדים נמצאים במסגרת חינוכית זו או אחרת, ומתמקדים בעיקר בלימוד של חומר חדש ובהכנה לקראת מבחנים שונים. הדבר נכון במיוחד כאשר מדובר בילדים בוגרים יותר, כשבדרך כלל המחנכת ובית הספר עוסקים בסיוע פדגוגי ואינם מתערבים לרוב בעניינים חברתיים ואישיים. על כן, כאשר בתקופת הקיץ מגיע החופש הגדול, זוהי גם העת להעניק לילדים הזדמנות ללמוד מיומנויות נוספות, ולפתח כישורים חברתיים דרך המפגש עם חברים חדשים. מטרתו של סאמר סקול אינה הנאה בלבד, ובאמצעותו לומדים ילדים רבים עבודת צוות מהי.

כיצד נבנים קשרים חברתיים במחנה הקיץ

אף על פי שאנו חיים בעולם שהופך להיות יותר ויותר גלובלי, עדיין רוב הילדים יוצרים חברויות עם ילדים הנמצאים בסביבת מקום המגורים שלהם, וכמעט שאין בידיהם הזדמנויות להכיר ילדים מאזורים אחרים בארץ. אך חופשת הקיץ היא בדיוק הזמן לצאת מהמסגרת הקבועה של חיי היום-יום, וליצור קשרים עם ילדים מיישובים אחרים. לכל אחד מהילדים המגיעים למחנה הקיץ יש רקע קצת שונה, וכך הם יכולים ללמוד זה מזה וליצור גם חוויות משותפות. החוויות הללו, והקרבה היומיומית רוקמת חברויות ייחודיות בין הילדים, ובמקרים רבים, חברויות אלו ילוו את הילדים למשך זמן ארוך. החיבור בין הילדים נעשה דרך השתתפות בפעילויות הרבות שיש בסאמר סקול, וכך מיומנויות חברתיות שונות נלמדות בדרך הטובה והטבעית ביותר – באמצעות משחק. חוגים הייחודיים (כגון: מוזיקה, טניס, דיג, סקי מים, מלאכת יד ועוד ועוד) מאפשרים לילדים החולקים את אותם תחומי עניין להתחבר זה עם זה ולשתף אחד את השני ברעיונות מעוררי השראה. מכיוון שאנו חיים במדינה קטנה, סביר להניח שהילדים עוד יפגשו זה בזה בעתיד.

לומדים לעבוד ביחד

לצד ההנאה מהפעילויות השונות ומההיכרות עם חברים חדשים, סאמר סקול לדתיים מספק הזדמנות פז ללמוד כיצד ניתן לעבוד בשיתוף פעולה לצורך השגתה של מטרה משותפת. גם במקרה זה, הלימוד נעשה לא באופן פדגוגי המנסה לכפות את עצמו על הילד, אלא בצורה חופשית ובאווירה נעימה, דרך השתתפות בפעילויות שונות ובאמצעות השלמת משימות שונות. דרך המשחק ובעזרת החוגים השונים המוצעים במסגרת סאמר סקול, הילדים לומדים לעבוד ביחד בלי להרגיש שסמכות חיצונית מחנכת אותם באופן פעיל. המטרה היא להדגים בפני הילד כיצד יש באפשרותו לקחת אחריות על מעשיו וכיצד עליו לנהוג במצבים שונים שבהם עליו לתקשר עם אדם אחר על מנת להשיג את מטרתו. זוהי הכנה מצוינת לעולם החיצוני שבו כל אדם נדרש לנהל משא ומתן יומיומי בנוגע לתחומי חיים שונים.

הדרכה מקצועית וליווי אישי

במחנה מוכנים גם למקרים שבהם יש צורך בגישור בין הילדים ובהגשת סיוע חברתי ורגשי; בסאמר סקול ישנם יועצים שזכו להכשרה מתאימה, והם המסייעים לילדים לפתור מחלוקות במידה שהן מתעוררות. זוהי הכנה נהדרת לקראת הכניסה לעולם המבוגרים, והילדים נעזרים ביועצים ולומדים דרכים שונות לפתרון בעיות. לכל ילד ניתן יחס אישי בהתאם לצרכיו, כאשר המטרה היא ליצור אווירה נעימה ומשפחתית שתאפשר לילד לממש את מלוא הפוטנציאל שלו ולהביא את כישוריו לידי ביטוי. היחס החם מלווה את כל הפעילויות ומבטיח לילד חופשת קיץ בלתי נשכחת!

סאמר סקול בלונדון